Kena = ugali (kukuricna mouka + voda) |
Večer sedím nad petrolejovým kahanem v
jídelno-obýváku a kapky deště buší na střechu z železných plechů. Ve stejné
místnosti Mercy píše úkoly a Jacob posloucá radio. Enok už spí ve svém malém
výklenku a Grace v kuchyni umývá nádobí. Posouvám svůj blok pod plamen kahanu a
začínám psát o svém normálním dnu. Nevím, jestli tu můžu nějaký den popsat jako
normální. Každý den totiž přináší něco nového a hlavně je každý den naprosto
odlišný od života doma v ČR. Kdybych ale měl popsat svůj typický den tady v
Essumbě, vypadal by asi takto:
Mesic mi sviti na cestu i ve dne |
Budík mi zvoní v šest hodin, z kuchyně už
slyším zvuky, jak Grace rozdělala oheň a připravuje snídani. Můj pokoj je úplně
temný. Po chvíli válení se po paměti
vymotám z pod moskytiéry, otvírám dřevěné okno a vpouštím dovnitř první paprsky
světla – venku už svítá (dnes ve stejný čas jako po celý rok, jsme skoro na
rovníku). Po ranní meditaci usedám s Jacobem ke snídani – máme keňský čaj vařený
s mlékem (dávám si necelou lžičku cukru, Jacob tři), mandazi (polosladké
smažené pečivo stylu kobliha, ale bez náplně) a pár kousků papayi, co zbyly od
večeře. Po sedmé hodině mířím do naší luxusní sprchy s výhledem po okolí. Grace
mi tam mezitím nachystala lavor a dva kanystry s teplou a studenou vodou.
Namíchat správnou teplotu, ošplouchnout, namydlit, vylít na sebe lavor a
hotovo.
Venkovni vyuka s panem reditelem |
Jacob mě doprovází do školy. Jdeme deset
minut, cestou pozdravím asi 20 lidí, nejčastěji slovem „busie“ (dobré ráno v
místním jazyce Luhya). Do školy přicházím na osmou, děti už se učí, mají totiž
přicházet v sedm. Dávám si šálek jiného čaje, kterému říkají silný. Jeho síla
spočívá v tom, že v něm není žádné mléko, ale zato tolik cukru, že více by se
tam už nerozpustilo. Posilněný odcházím s Madam Joyce do čtvrté třídy žluté
(čtvrťáci jsou jako jediná třída rozdělení na dvě půlky a je jich tak zhruba 40
ve třídě). Učím převádění dnů na hodiny. Vysvětlím, ukážu, pak děti chodí po
jednom řešit příklady na tabuli. Jeden zapisuje násobení na tabuli a zbytek
třídy s ním nahlas počítá. Nakonec jim dávám příklady na vypočítaní. Děti
vytahují ušmudlané, velmi úsporně popsané sešity, ořezávají si tužky žiletkami,
zhruba v pěticích si půjčují pravítko na oddělení příkladů a začínají pracovat.
Pak postupně nosí sešity na kontrolu. S Madam Joyce kontrolujeme, odškrtáváme a
dovysvětlujeme. Já těm, co jsou schopni komunikovat anglicky, Madam Joyce
ostatním.
Telocvik (kdo je spocita?) |
Dopoledne ještě beru pátou třídu na
matematiku, probíráme pravoúhlý trojúhelník a dopočítávání úhlů. Nakonec
dostávají samostatnou práci, sešity mi donesou, až budou hotoví, opravím je
později. V jedenáct hodin přichází pauza na čaj (tentokrát rovnou extrémně
oslazený, tak jak to tady mají rádi) a mandazi. Po pauze beru kompletní čtvrtou
třídu na tělocvik. Svetry nechávají ve třídě a s radostným řevem běží ven. Cokoliv
můžu předvést, tak probíhá dobře – protažení, skákání, dřepy, angličáky,
vyplazování jazyka a další opičky. Pokusy o vysvětlení mrazíka jsem vzdal a tak
přecházíme k jejich oblíbeným hrám. Většina se hraje v obrovském kruhu (80
dětí), běhá se, zpívá se, tančí se srandovní minitanečky. Zakončujeme
oblíbenými závody v běhání mezi klukama a holkama.
Cestou ze skoly: Salome dela novy uces sve mamince |
Ve 12:40 děti běží domů na oběd, my učitelé
máme školní klasiku: ugali a zeleninu sukuma wiki (cosi jako špenátové listy).
Ve dvě hodiny výuka pokračuje, vrhám se na opravování sešitů páťáků. Spoustě se
dařilo, někomů méně, někdo očividně netuší nebo opsal výsledky od souseda.
Odpoledne ještě pomáhám s opravováním písemek, navštěvuju hodiny jiných učitelů
nebo taky nedělám nic. O půl páté odcházím domů, i když část dětí se ještě učí.
Beru to „zkratkou,“ ktera je delsi, ale za to vede horsi cestou, a trošku se
toulám po vesnici. Děti na mě pořvávají „muzungu“ (svahilsky běloch) nebo
natrénované „how are you?“
"I want to see kompjuuutr" |
Do půl sedmé je ještě celkem rozumné světlo,
tak si čtu noviny, ale za cvhíli se seběhne hromada dětí, tak chvíli blbneme
venku a pouštíme si na počítači dva díly seriálu Shaun the Sheep. Mezitím se Grace
vrací z práce a rovnou se vydává koupit dřevo, rozsekává ho a rozdělává oheň.
Děti běží domů a já se jdu podívat do kuchyně, co Grace a Mercy vaří. Dneska
budeme mít rýži, ugali, zelí a sukuma wiki. Grace má úplně luxusní rýži, jen se
vysype do vařící vody a vaří se, dokud se voda nevsákne do rýže a nevypaří. Při
vaření je v kuchyni výborná atmosféra, je čas povídat si o dnešku , včerejšku.
Grace na zemi sekerou rozsekává dřevo na menší kousky a místo rozčilování
potichu konstatuje, že dřevo je mokré a špatně hoří. Na dvou ohništích se
střídají hrnce s různým obsahem, až je všechno hotovo. Jacob sedí v pokoji,
poslouchá radio, já se k němu přpojuji a čekáme, až bude prostřený stůl. Zhruba
v osm hodin si všichni hezky česky popřejeme „dobrou chuť,“ jen Jacobovi to
dělá problémy a místo toho řekne „dobrou chču.“ Svou porci dostává i kočka
Jerry se svymi kotaty, je to jejich jedine jidlo, ktere za den dostavaji,
zbytek si musi ulovit.
Prace na notebooku pod svetlem kahanu |
Po večeři sedím nad petrolejovým kahanem v
jídelno-obýváku a kapky deště buší na střechu z železných plechů. Ve stejné
místnosti Mercy píše úkoly a Jacob posloucá radio. Enok už spí ve svém malém
výklenku a Grace v kuchyni umývá nádobí. V deset hodin končím práci a mířím na kutě – vyzubit,
rozsvítit petrolejku, roztáhnout moskytiéru, vlézt do spacáku, zhasnout
petrolejku a hurá dobrou noc.
Ta fotka s počítačem mi něco připomíná :-) Já měla zase hezký mobil. Obdivuju, že píšeš blog, mně se nechtělo, ale mám aspoň pár fotek...ale vidím, že na Western je to úplně jiné...Martina
OdpovědětVymazat