V Essumbě se vodou šetří. Vodu zde totiž
nedostanete otočením kohoutku. Žádné kohoutky, potrubí, vodovody ani kanalizace
tu nejsou. Voda se skladuje doma ve velkých barelech. Když prší, barel se jen
vystaví ven pod střechu a nachytá se dešťová voda. Když neprší, tak se musí k
prameni. Tedy ženy musí k prameni, tohle není práce pro chlapy.
Nedelni velke pradlo |
Z Jacobova doma se může jít pro vodu ke dvěma
pramenům vzdáleným pět až deset minut. „Když neprší, chodím pro vodu každý
den,“ říká Grace, moje paní domácí. Když
jde Grace pro vodu, bere si dva kanystry, dvacetilitrový a pětilitrový. Po
naplnění kanystrů u pramene si z kusu látky smotá kolečeko, dá si ho na hlavu a
na něj naloží větší kanystr. Ten už pak nemusí vůbec držet, do ruky vezme menší
a může vyrazit zpátky. S dvaceti kilogramy na hlavě a pěti v ruce, Grace
elegantně kráčí do kopce směr domov. Aby člověk dostal představu, stačí si
uvědomit, že třeba balík šesti minerálek váží devět kilo. „Kde jsem bydlela
dřív, mohla jsem jít pro vodu i desetkrát, ale tady je voda daleko, jdu třikrát
a už jsem velmi unavená,“ dodává Grace.
Nas sprchovy kout |
Věděl jsem, že chození pro vodu bývá v Africe
typicky ženská práce. Když můj druhý den v Essumbě Grace vyrážela pro vodu,
nabídl jsem jí pomoc. Zdálo se, že nechce, abych šel, že se prý blíží déšť.
Málem jsem se nechal ukecat, ale nakonec
jsem dostal dva svoje kanystry a vyrazili jsme. Lidé, co nás po cestě viděli,
se smáli, děti se k nám vesele připojovaly. Na vesnici se drby šíří rychle,
hned další den mi ve škole říkali, že teď budou ženy po svých mužích chtít, aby
taky chodili pro vodu, když pro ni může jít i muzungu (to je slovo, které na
vás pokřikují hlavně děti, znamená to svahilsky běloch). Tomu ale moc nevěřím,
rozdělení mužských a ženských rolí je součástí místní kultury a jen tak se nezmění.
Enok s nasi sousedkou nesou vodu |
Kromě žen chodí pro vodu i děti. Když jsem šel
s Grace pro vodu další den, u pramene jich zrovna několik bylo. Něco říkali
Grace svahilsky, nerozuměl jsem. Později mi řekla, že se jí smály, že je líná,
že s ní musím jít pro vodu i já. Vybavila se mi scéna z filmu Nidke v Africe,
kdy běloška šla pro vodu se svým černošským sluhou a ten jí s barely pomohl.
Ostatní ženy u studny se jim oběma pak dlouho smály. Tady je prostě
nemyslitelné, aby pro vodu šel muž. Vychází to z místní tradice, kdy muž pracuje
a živí rodinu, zatímco žena se stará o domácnost. Systém ale přetrvává, i pokud
pracuje i žena. „U nás v rodině chodím pro vodu jenom já. Kdyby mi chtěl manžel
pomoc, odmítla bych,“ říká Dory, učitelka v Essumbě. Rodina, kde žiju, je hodně
specifická, Grace totiž pracuje a Jacob je nezaměstnaný. Zároveň se ale snaží
aspoň částečně odbourávat zažité stereotypy a v domácnosti pomáhá. „Když žena
nemá čas dojít pro vodu, dá mi 60 šilinků, abych přes den najmul jinou ženu,
aby vodu přinesla,“ říká Jacob. „Já ale vodu donesu sám, Grace se pak diví, kde
se vzala voda, když peníze stále mám,“ dodává Jacob. Lidé si o něm myslí, že s
ním není něco v pořádku, ale jemu to nevadí.
Enok u pramene |
Neděle bývá jediný volný den a tak se chodí
prát prádlo. Je to jedna z dalších ženských prací. Ženy se schází u pramene se
svými lavory, pytli špinavého prádla a mýdly. Při první příležitosti jsem
vyrazil prát taky. Slunce pálí silně už od rána, není to žádná slast. Já jsem
toho naštěstí se svým úsporným režimem moc nezašpinil a asi za půl hodiny jsem
měl hotovo. Ženy, které perou za celou rodinu za celý týden, zůstaly u pramene
ještě mnohem déle.
Prani pradla je spolecenska udalost |
A jak je to tady s pitnou vodou? Místní často
pijí vodu, tak jak je, voda z pramene se tváří jako čistá, dešťová voda také.
Většina vody se stejně převaří, ať už k jídlu nebo na čaj. Do každé domácnosti
v Essumbě před pár lety přišla jakási dobročinná organizace a nainstalovala tu
čistič vody. Tím voda proteče a měly by se odstranit mechanické nečistoty.
Takovou vodu piju u Jacoba, v jeho rodině se čistič používá. Není tomu tak ale
všude.“Tu vodu jsem pila celý svůj život a přežila jsem,“ říká Jacobova
šestadevadesátiletá maminka. To nám přišlo celkem vhod, protože jsme si její
čistič mohli vzít, když se ten náš rozbil.
Stanek na krizovatce |
S vodou musím zmínit i hygienu. U Jacoba se
všichni myjí každý den večer, pod rouškou tmy na své zahradě. Já se „sprchuju“
ráno, vždy si vlezu do luxusního venkovního sprchového koutu s rozhledem po
okolí, ze dvou kanystrů si do lavoru namíchám tak akorát teplou vodu a
ošplouchnu se. V něčem je to lepší než ve městě, kde občas přestane téct voda.
Tady neteče voda vůbec, takže se počítá se vším, včetně ohřátí vody na ohni. No
a jak to chodí na místních toaletách? Z venku vypadají podobně jakou naše
kadiboudy, jen s tím rozdílem, že vevnitř není nic kromě díry v podlaze.
Hledali byste tu marně i toaletní papír, hodí se mít vlastní zásoby. Děti si
prý místo papíru vždy utrhnou listy jakési rostliny. Znají tu správnou, která
nepíchá. Na záchodech je vždy ale hezky čisto. Taky se nemusíte bát, že byste
tam byli sami, vždy tam s vámi bude některé z oblíbených zvířátek: pavouci,
brouci všeho druhu, kobylky, případně i myška.
Na závěr vodního článku bych chtěl zdůraznit,
že to jsou všechno moje zážitky převážně z Essumby, takže nelze dělat závěry
typu: V Africe nikde neteče voda a ženy tak musí chodit k prameni. V jiných
vesnicích to může být jinak, ve městech to je jinak, v ostatních státech to
může být jinak. Ale na druhou stranu i tohle je Afrika :)
Žádné komentáře:
Okomentovat