Vstávám v šest hodin se zpěvem ptáků, pomáhám
smažit mandazi, snídám a dávám si „sprchu.“ Na osmou jdu do školy, kde už 700
nastoupených dětí zpívá v africkém rytmu. Následuje modlitba a pár učitelských
proslovů k zakončení týdne, je totiž pátek. Děti jdou do tříd a samy pracují,
učitelé se schází k dlouhé poradě. Přes den učím matematiku ve čtvrté a páté
třídě, 94 a 86 dětí. Také skočím na návštěvu třeťáků, z nichž část musí sedět
na zemi. K večeru výjimečně neprší a tak píšu, dokud je světlo. Takový je zatím
můj první pátek ve vesničce Essumba.
Deti v Essumbe |
Grace a Mercy v kuchyni vari ugali k veceri |
Jacob mi kupuje cukrovou trtinu |
Domecek Jacobovy maminky |
Jedni z mnoha sirotku v Essumbe |
Obed ve skole |
Hodina matematiky |
Vyhled po ceste ze skoly domu |
Do Essumby mě přivezl Jetron, cesta autobusem
z Nairobi trvala sedm hodin. Autobus je vyroben úsporně, v jedné řadě sedí místo
čtyř lidí pět. Na klidnou jízdu můžete zapomenout, během cesty se v uličce
prostřídá několik lidí, z nichž jeden vytrvale a velmi přesvědčivě řve na celý
autobus a snaží se lidi přesvědčit, aby si od něj něco koupili nebo aby
přispěli na nějakou církev. Cestu jsme zakončili jízdou dvěma nacpanými matatu,
kde nám chtěli nasadit přirážku, a byli jsme v Essumbě.
Konečně jsem potkal Jacoba, mého hostitele na
příští dva měsíce. Žije v domečku se svou ženou Grace a dvěma dětmi, Enokem a
Marcy. Další dcera, Brenda je hluchoněmá a přes rok je ve škole. Dostal jsem
pokoj po Brendě, místnost s jednou postelí, stolem, židlí, stolkem na lampu a
moskytiérou. V domě je dále hlavní místnost (jídelno-obývák), kuchyň, dvě malé
místnosti na věci a na spaní a temná chodba, která to všechno spojuje. Na
pozemku stojí ještě jeden dům, kde žije Jacobova 96letá maminka. Dalšími
společníky jsou tu telátko, slepice a kuřata, kočka s koťaty, mravenci a hmyz
všeho druhu. Komářice přenášející malárii naštěstí opeují až od desíti večer
zhruba do čtyř do rána.
Ráno mě čekalo oficiální přivítání ve škole,
zpívalo se, tleskalo se, proběhly oblíbené proslovy. Pak jsem začal pomalu
pronikat do toho, jak to na takové keňské vesnické škole chodí. Místní rodiny
jsou opravdu velké, takže dětí je hodně. Vláda nemá na vzdělání dost peněz,
takže učitelů je málo. V Essumbě je osm tříd základní školy plus dvě třídy
mateřské. Třídy nejsou velké, sedí se úsporně. Většina žáků sedí v lavicích, v
nižších třídách občas někdo na zemi. Ve školce jsou na zemi všichni. Židlí a
stolů pro učitele také není moc, žáci je na povel učitelů přemisťují, kam je
třeba, ať už do kanceláře, do jídelny nebo pod stromy na opravování stohů
sešitů.
Největší problémy mi dělá zvyknout si na
místní rozvrh. On totiž jakoby žádný nebyl. Vyučovací hodina by měla trvat 35
minut, ale vůbec to tak nemusí být. Když není učitel, žáci studují sami. Když
učitel je, buď učí, přechází ze třídy do třídy, opravuje sešity nebo čeká, až v
jeho třídě jiný učitel odučí jiný předmět. Zatím nikdy nevím, kdy mám hodinu
začít nebo skončit. Stabilní body v rozvrhu jsou pauza na čaj a na oběd
Navštívil jsem hodiny několika učitelů, abych
okoukal, jak se učí 90 dětí najednou. Jsou to výborní učitelé, každý má něco
svého, s dětmi zpívají, hrají divadlo nebo jim třeba říkají vtipy. V takovém
počtu je ale hlavní udržet disciplínu. K tomu často napomáhá rákoska, která
přistane na zadku zlobivcům, opozdilcům nebo třeba těm, co předchozí den nebyli
ve škole. Nelíbí se mi to, ale necítím, že bych měl právo to kritizovat. Navíc
jde spíš jen o rány symbolické, prý moc nebolí. Po týdnu vím, že by se tu bez
toho nejspíš neobešli. Nemohli mi uvěřit, že u nás doma učitelé děti ve škole
nebijí.
Nejvíc času jsem zatím strávil v hodinách
matematiky paní učitelky Joyce, někdy s ní, někdy sám. Při probírání nové látky
děti po učiteli často opakují klíčová slova nebo věty, aby bylo vidět, že
vnímají. Na tabuli se spočítá pár vzorových příkladů, většinou se někdo z dětí
přihlásí a příjde ho spočítat. Když se zdá všechno jasné, dětem se zadá pár
příkladů na vypracování. Hlavně jich nesmí být moc, jinak by opravování trvalo
věčnost. Rychlíky je možné opravovat půběžně, ale nakonec se většinou sešity
vyberou a přichází opravy. Člověk tak má přehled, jak to dětem jde, a ony zase
mají rády červené fajfky v sešitě. Ne vždycky se ale fajfky urodí, rozdíly mezi
dětmi jsou obrovské, někdo má správně všechny příklady, někdo žádný.
První týden v Keni je za mnou. Všechno je
jiné, všechno je nové, ale zvykám si rychle. Musím si všechno zapisovat, abych
nezapomněl, že mi to v jeden moment připadalo hodně divné, protože dneska už to
můžu brát jako normální součást života. Třeba záchod jako budka s dírou v
podlaze nebo děti přeskakující lavice, aby mohly přijít k tabuli.
Žádné komentáře:
Okomentovat