Věci samozřejmě nešly podle plánu. Měl jsem si
na to v Keni už zvyknout, ale tentokrát je to pro nás fakt psycho. „Proto nerad
cokoliv podnikám s Afričany. Člověk se po domluvě připraví na akci a ono se pak
nic nestane,“ říká Jacob a mezitím mu hnije tráva, kterou pro krávy nasekal.
Čekáme na krávy, stále nejsou doma. Víme, že dorazí dřív než Godot - to je
ošetřeno - jen prostě nevíme kdy. Kraví novinky snad přinesu příště. Během
čekání jsem ale zažil keňský pohřeb, při kterém je všechno úplně jinak než u nás.
Truchleni (sedici je maminka Joyce)
Madam Joyce byla učitelkou v Essumbě. Ona mi
hodně pomohla dostat se do místního školního života a ukázala mi, jak učit 90
dětí najednou. Byla přísná a svým hlasem dokázala zklidnit dvě třídy zároveň –
tu svoji i tu ve vedlejší učebně, kde zrovna nebyl učitel. 16. listopadu
porodila své druhé dítě – Gabriela. Byla v pořádku, se všemi komunikovala, ale
další den náhle zemřela. Nevíme proč. Ale stalo se a tak se rozjel kolotoč
zařizování věcí okolo pohřbu. Tady to ale není záležitost jen blízké rodiny, je
to věc přímo masová.
Cesta po meste
„Podle zvyku by měli kolegové učitele zaplatit
rakev a pohřební oděv,“ vysvětluje mi ředitel před schůzkou všech učitelů.Ve
škole, kde nejsou peníze ani na platy učitelů, to bude oříšek. Dohodli se, že
každý učitel přispěje 1000 šilinků (200 Kč) nebo prostě tolik, kolik může.
Tisíc je tu hodně pro každého, ale pro některé učitele je to nezaplatitelná
částka (část učitelů je slušně placena státem, ale část je placena z příspěvků
rodičů, jejichž výběr dost pokulhává, a tak někdy nedostanou ani těch slíbených
1000 šilinků za měsíc).Děti jsou
poslány domů, aby přinesly příspěvky od rodičů a členů školní komise. Celkově
se na škole vybralo 16 000 šilinků (3200 Kč), což ale zdaleka nebylo dost.
Rozlouceni u domu madam Joyce - fronta k pohledu do rakve
Ředitel strávil několik dnů cestováním, vyjednáváním
a zařizováním. Uspořádalo se tzv. harambee, místní fundraisnig. Byly rozeslány
pozvánky s kolonkami pro dárce a jejich příspěvky a jeden den se sjeli hosté,
kteří se rozhodli na pohřeb přispět. Dali dohromady 31 000 šilinků, takže
celkově mohla škola dát na pohřeb 47 000 (něco přes 9000 Kč). Manžel Joyce
chtěl ale lepší rakev a tak jsme aspoň přispěli. Chtěl také dražší pohřební
oděv a tak jsme aspoň přispěli. Zbytek šel na zaplacení benzinu pro autobus,
který měl dopravit učitele, vybrané studenty a rodiče, členy komise, hlídače i
kuchařku na místo pohřbu. V pátek ráno jsme vyrazili, abych zažil něco, co je
naprosto jiné od našich pohřbů.
Cesta skolni posadky na pohreb
Jiné znamená: pohřeba netrvá půl hodiny, ale
dva dny. Neúčastní se ho desítky lidí, ale stovky. Tělo zesnulého před pohřbem
putuje po několika důležitých místech jeho života. Přitom je všude tělo
vystaveno k nahlédnutí, každý chce ještě jednou spatřit tvář, kterou znali.
Netruchlí se potichu, ale nahlas, dlouho a opakovaně.
Kravi pruvod - tradicni privitani mrtveho v zemi kmene Luo
V pátek ráno tedy zatím převážně jen učitelé
vyráží do Kisumu, připojit se k rodině a vyzvednout tělo z márnice. První
pohlédnutí na tvář madam Joyce. Z márnice tělo putuje pohřebním vozem do
kostela, který zde s manželem navštěvovali. Po městě nás jede čtrnáct na korbě
pickupu. Ptám se, zda je legální takhle jezdit. Ale byla to dost zvláštní
otázka v zemi, kde se helmy nenosí, bezpečnostní pásy nepoužívají a v matatu
(místních dodávkách hromadné dopravy) jezdí dvojnásobný počet lidí než je počet
sedadel. Odpovídá mi šéf oblasti (starosta), který cestuje s námi: „Ne, je to
velice nelegální,“ a nadskakuje, když přejíždíme přes retardér.
Nasi studenti v prubehu noci
Po hodince zpěvu a kázání v kostele přejíždíme
do manželova domu, který si pronajímá v Kisumu (Joyce zatím žila s dcerou někde
jinde, v blízkosti naší školy, kam byla zařazena). Po hodince zpěvu a truchlení
tělo putuje 40 km do naší školy, kde se sešel zástup studentů a jejich rodičů.
Poslední zastávkou je dům Joyce, ve kterém žila, opět se sešly davy sousedů a
lidí z okolí, každý chtěl Joyce naposledy spatřit a rozloučit se s ní. Na všech
místech lidé truchlí, někteří z nich velice nahlas, brečí a řvou na celé kolo
několik minut. Jedna paní se u toho válí po zemi a nikomu se nedaří ji
zvednout. Stejní lidé usilovně truchlí a zase se uklidňují na všech místech, kam
tělo putuje. „Ano, je to umělé, ale taková je tradice. Zesnulý musí být řádně
oplakán,“ vysvětluje mi jedna z mnoha Joyciných sestřenic.
Rakev s madam Joyce byla vystavena i pres noc
Poté jedeme dvě hodiny do manželova původního
domu, kde bude probíhat pohřeb. Lidé zde totiž pohřbívají zesnulé na svých
pozemcích – běžně na zahradách spatříte dva i více hrobů, lidé na nich sedí,
pokládají na ně věci, okolo se pasou krávy – prostě hroby jsou tu normální
částí jejich každodenního života. Pozemek to byl obrovský, s několika domy.
Synové zde totiž prvně postaví domy na pozemku svých rodičů a teprve později se
mohou odstěhovat v tom pořadí, v jakém se narodili. Jeden ze synů je člen
parlamentu – má největší dům, kompletně v západním stylu. Oblast je to sušší
než v Essumbě, místo hlíny písek, rostou tu kaktusy i aloe vera. Je to země
kmene Luo, zatímco Essumba je oblastí kmene Luhya. V Keni žijí desítky kmenů a
každý z nich má svoje tradice, území i jazyk (tím mluví doma, ve škole se pak
uči nárnodní jazyky angličtinu a svahilštinu). Rivalitia mezi kmeny se tu
promítá do každodenního života i do politiky.
Syn Gabriel - ujala se ho mladsi sestra Joyce, ktera ho i koji
Na místě už stojí obrovské stany, pod kterými
jsou nachystány židle, připravuje se zvuková souprava. Tělo Joyce je vystaveno
venku, lidé k němu chodí a truchlí potichu či nahlas. Hudba se střída se
zpěvem, tanci, proslovy, modlením a kázáním. Takto program pokračuje hodiny až
do noci, každý se účastní, čeho chce. Někdo jde spát dřív, někdo později,
rodina spí v domech, ostatní hosté pod stany na židlích či na zemi. Já jdu spát
po druhé, na nabídnuté křešlo v domě jsem se nevešel, tak jsem se složil na
trávu s ostatními. Přes den bylo pěkné vedro, ale noc byla studená. Někteří
naši studenti byli jen v kraťasech, ale z vesnice jsou zvyklí na ledasco.
Zeme Luo - sucho a jezero Viktoria v pozadi
V sobotu přišel čas proslovů. Přijelo ještě
více lidí – dva plné autobusy a desítky lidí v autech, další na motorkách.
Celkově odhadem 300 lidí. Všichnimuseli
být živeni, dostali jsme svačinu, včeři, snídani a oběd. Podávala se keňská
klasika – čaj, mandazi, ugali, chapati, rýže, zelí a hlavně maso. Při takovýchto
událostech většinou padne několik krav a spousta kuřat (kuřata tu chová každý
doma, takže jsou kompletně bio, ale mají o něco méně masa). S proslovy se začlo
v deset a rodina či přátelé Joyce nebo jejího manžela přicházeli jeden po
druhém – a mluvili a mluvili. Po probdělé noci je přesně ideální čas na hodiny
sezení a poslouchání proslovů, takže část hostů klimbala a usínala. Na Joyce už
čekal vykopaný hrob, bohužel samotného pohřbení jsme se nedočkali. Přijel náš
autobus a kolem třetí hodiny jsme museli odjet – zrovna měl proslov manžel
Joyce. Vím, že po našem odjezdu následoval ještě fundraising – hosté mohli
přispět na podporu rodiny – a samotné uložení rakve do hrobu.
Mistni divne jedovate ovoce, ktere se pouziva k priprave alkoholu
Bonus: cestou zpátky řidič najednou zastavil
autobus a řekl, že dál nepojede, dokud mu nezaplatíme 2000 šilinků (400 Kč),
které mu ještě dlužíme. Opravdu mu měly být zaplaceny ještě 2000, ale nikdo z
učitelů takovou hotovost neměl, tak jsem nabídnul svoje. Doufám, že je ještě
uvidím.
Žádné komentáře:
Okomentovat